Значення дидактичних ігор
Для переорієнтації дошкільної освіти з навчально-дисциплінарної моделі на особистісно орієнтовану особлива роль надається дидактичній грі та іграшкам. Виконуючи неабияку навчальну функцію, вони забезпечують дитині психологічний комфорт, дають можливість практично застосовувати знання, а відтак сприяють становленню її життєвої компетенції. З раннього віку малята знайомляться з навколишнім світом, отримують відомості про різні предмети, їхні ознаки та особливості. Як правило, ці знання неповні та невпорядковані. Для їх уточнення та систематизації, а також практичного використання застосовують дидактичні ігри. Цей вид діяльності відомий з давніх-давен, згадаймо такі ігри для наймолодших, як “Печу-печу хлібчик”, “Теслярики-молодці”, “Сорока-злодійка”. З’являються й сучасні новинки, часто створені на зразок популярних телевізійних передач: “Поле чудес”, “Що? Де? Коли?” тощо.
Виховне значення дидактичних ігор полягає в тому, що вони сприяють розвиткові в дітей активності, самостійності, віри в свої сили, загартовують волю, навчають гідно перемагати та програвати. Цікава гра не набридає, а відтак, дає можливість самовдосконалюватися — малюки повертаються до неї знову й знову, запрошують до неї нових партнерів, придумують нові правила.
Класифікація дидактичних ігор
1. Ігри з дидактичними іграшками:
- народні дерев’яні іграшки: мотрійки, кулі, грибочки;
- інші складально-розбірні іграшки та вкладки.
Вони розвивають сенсорику, дають можливість дітям раннього віку вправлятися в розрізнені величини, форми, кольору. Така іграшка сама спрямовує дії малюка (грибочок не складається, доки дитина не добере потрібні деталі).
2. Навчальні ігри з правилами:
- словесні та словесно-рухові ігри без опори на наочність (“Скажи навпаки”, “Фарби”, “Садівник”, на виявлення алогізмів тощо);
- настільно-поліграфічні ігри (лото, доміно, маршрутні ігри).
У роботі з дітьми не варто обмежуватися використанням одного виду ігор, а натомість слід намагатися застосовувати якомога більше різноманітних варіантів. Наприклад, вивчаючи тему “Свійські тварини”, можна пограти і в словесні ігри (“Відгадай за описом”, “Хто більше назве”, “Небилиця”), і в настільні — маршрутну чи карткову. Розробляти ігрові посібники, продумувати завдання та структуру гри нелегко. Про це свідчать і результати всеукраїнських конкурсів на кращі ігрові посібники, які систематично проводить науково-методичний відділ ігрових посібників, іграшок та ігрових середовищ НМЦ засобів навчання МОН України.
Дидактична гра чи звичайна вправа?
Найпоширеніша помилка, якої припускаються вихователі, розробляючи ігрові посібники, — спрощення структури дидактичної гри до рівня вправи, адже не беруться до уваги такі важливі елементи , як ігрове завдання та ігрові дії.
Структура дидактичної гри | Структура вправи |
1. Дидактичне завдання | 1. Дидактичне завдання |
2. Ігрові завдання або ігровий задум | – |
3. Правила | 2. Інструкція |
4. Виконавські дії | 3. Виконавські дії |
5. Ігрові дії | – |
6. Результат | 4. Результат |
Щоб зрозуміти специфіку та важливість компонентів структури гри, розглянемо їх детальніше.
Дидактичне завдання— це розвивальний зміст гри, мета, задля якої розробляється ігровий посібник. Завдання може мати математичне, мовне, валеологічне, економічне, сенсорно-розвивальне або інше спрямування. Розробляючи ігри для дошкільнят, найчастіше ставлять такі завдання:
– порівнювати й вибирати предмети за однаковими або подібними ознаками (складність має відповідати вікові дітей);
-впізнавати предмет за кількома або за однією ознакою (ігри-загадки);
класифікувати предмети, групувати їх за різними принципами;
– розвивати увагу і пам’ять (гра “Що змінилося?”).
Дітям повідомляють не дидактичну задачу, аігрове завдання,яке потрібно виконати в перебігові гри: дійти до фінішу, зібрати всі картки, або, навпаки, залишитись без карток тощо.
Приклад. Дидактична гра-лото “Добери малюнок”.
Дидактичне завдання:навчити дітей класифікувати диких і свійських тварин, називати групи тварин узагальнюючими словами.
Ігрове завдання:якомога швидше заповнити великі ігрові картки, не припустившись помилок.
Якщо на початку гри вихователь замість ігрового завдання пропонує малятам дидактичне, то всі переваги гри можнавважати зведеними нанівець, адже саме
можливість перемогти, а не навчитися збуджує інтерес до гри, викликає бажання діяти, активізує мислительні процеси.
Необхідною частиною дидактичної гри є її правила.Це, так би мовити, організуючий чинник, без якого діяльність розвиватиметься стихійно. У добре продуманій грі саме правила, а не вихователі, керують поведінкою дітей. Правила ставлять усіх учасників гри в однакові умови, за якими діти отримують певну кількість ігрового матеріалу, визначають почерговість ходів гравців, окреслюють коло діяльності кожного учасника: що він може робити, а від чого слід утримуватись, кого, згідно з правилами, можна вважати переможцем. Ігрове завдання, правила та ігрові дії для молодших дошкільнят мають бути якнайпростіші.
Приклад.
Гра для дітей від трьох років “Збери картинку”
Ігрове завдання:знайди другу частину картинки і склади ціле.
Правила:брати по одній картці за хід. ” Ігрові дії: пошук другої частини картинки.
В іграх для старших дітей дидактичне й ігрове завдання ускладнюються, а відтак і правила вимагають зосередженості, вольових та розумових зусиль, вміння передбачати й планувати, пам’ятати всі застереження, взаємодіяти з партнерами.
Приклад.
Маршрутна гра для дітей віком від 5 років “Автошкола”
Дидактичне завдання:закріпити уявлення про дорожні знаки.
Ігрове завдання:прийти до фінішу.
Правила:той, хто дотримується правил дорожнього руху, отримує додаткові ходи; незнання приписів окремих знаків призводить до пропуску ходу або поверненню на кілька кроків назад.
Щоб виконати ігрове завдання, дитина має здійснити певніігрові дії,основою яких є змагання, несподіванки, очікування чогось, інші моменти, які веселять та збуджують інтерес малят. Без ігрових дій (кинути кубик, покрутити барабан, витягти картку навмання, щось відгадати, спіймати, помітити, швидко покласти тощо) виконання мети І стає сухим дидактизмом, а, отже, не приваблює дітей.
Без ігрових дій гра втрачає ознаки гри: вихователь ставить запитання, діти відповідають, а в кінці такої гри ніхто й не пам’ятає, скільки було правильних відповідей.
Важливо, щоб дії були не лише розважальними, але й доцільними, логічними та відповідали віковим можливостям дітей. Примітивні, прості або навпаки занадто складні дії не сприяють розвиткові дітей, а можуть викликати у них байдужість та роздратування.
Цікаві ігрові дії приховують від дитини складність виконання дидактичного завдання, а відтак, допомагають виконати розумові задачі, розв’язання яких поза грою буває неможливе.
Кожна дидактична гра маєрезультат— вирішення ігрових та дидактичних завдань. Оцінювати результативність гри потрібно з двох позицій: з точки зору дитини — чи принесла гра задоволення, радість, чи дала можливість виявити кмітливість, увагу, знання; з позиції вихователя — чи досягнуто навчальних, розвивальних, виховних цілей гри. Зіставивши оцінки обох сторін, вдалою можна назвати ту гру, яка викликала у дітей інтерес і сприяла виконанню дидактичного завдання в повному обсязі.
Ігровий матеріалДля проведення цікавої гри, крім методично правильної структури, потрібний якісний ігровий матеріал: картки, поле, картинки (залежно від типу гри). Він має відповідати таким вимогам:
- зображення предметів — чітке й реалістичне;
- малюнки відображають сучасне життя; сюжети захоплюють дітей, формують художній смак і допитливість;
- картки, виконані з цупкого непрозорого паперу чи картону, досить великі, їх зручно тримати в руках;
- всі деталі ігрового матеріалу виконані охайно і мають естетично привабливий вигляд.
Такий ігровий матеріал є поліфункціональним і дає широкі можливості для використання не лише в іграх, а й під час занять як наочність, демонстраційний чи роздатковий матеріал. До того ж, коли діти засвоїли один варіант гри, можна ускладнити його, або запропонувати інший.
Місце дидактичних ігор у навчально-виховному процесі
Дидактичні ігри будуть ефективними, якщо їх використовують систематично, послідовно, дотримуючись головного принципу дидактики: “від простого до складного”. Спочатку необхідно ознайомити дітей з ігровим матеріалом, застосовуючи його в повсякденній індивідуальній та груповій роботі, підготовчих вправах, а згодом і під час занять. Треба обов’язково заохочувати дітей до частого використання знайомих ігор у вільний час, адже це дає їм можливість закріпити вже набуті навички,
шукати нові можливості перемогти та пограти з різними партнерами. Доцільно вводити в педпроцес дидактичні ігри різних видів не лише з усіх розділів програми, а й з кожної теми зокрема.
Оскільки навчання дошкільнят має бути ігровим, то чільне місце в ньому належить дидактичній грі, яка вчить дитину легко, швидко і цікаво.