Мандри в пісочному царстві
Впровадження принципово нових підходів до дитини, заявлених у Базовій програмі, потребує багато в чому й новітніх технологій. Педагоги широко послуговуються ними, творчо переробляючи й адаптуючи до конкретних умов. Такою інновацією, зокрема, стала робота з піском (сендплей). Вона взяла початок від прадавніх дитячих ігор з цим улюбленим матеріалом, а також сучасних психологічних методик і трансформувалася в інтегровану технологію різнобічного розвитку дитини.
У наш стрімкий час, коли технічний прогрес міцно ввійшов у життя, батьки через надмірну зайнятість та педагогічну необізнаність, на жаль, дозволяють дітям забагато часу проводити перед телевізорами та комп’ютерами, що негативно позначається як на психічному здоров’ї малюків, так і на їхньому фізичному стані: втомлюються очі, неправильно формується постава, розвивається малорухливість. Діти менше спілкуються з однолітками, виникає емоційна напруженість, підвищується рівень тривожності та агресивності, знижуються зосередженість та самооцінка.
Усе це спонукає нас шукати нові концептуально обґрунтовані підходи. Зокрема, педагоги ДНЗ N2 33 “Ялинка” розробили технологію розвитку та саморозвитку дошкільнят “Мандри в пісочному царстві”. Вона забезпечує якісні зміни в інтелектуальній, емоційно-ціннісній, дієво-практичній сферах розвитку особистості відповідно до Базової програми “Я у Світі”.
Ми спирались на психотерапевтичні рекомендації Карла Густава Юнга та його послідовників — технологіюсендплей(гра з піском) і досвід колег. Передаємо дітям знання про пісок, ознайомлюємо їх з навколишнім світом, розвиваємо в дошкільнят бажання пізнавати, експериментувати.
Практика показує, що пісок є чудовим засобом для розвитку та саморозвитку наших вихованців, а гра з ним позитивно впливає на їхній емоційний стан.
Пісок складається з окремих піщинок, які символізують індивідуальність людини, а піскова маса — життя у Всесвіті.
Податливість піску дає кожній дитині можливість відчути себе творцем. Дитина створює споруди з піску, якийсь час милується ними, грається, а потім руйнує, щоб з’явилося щось нове. Один сюжет змінюється іншим, і так без кінця. Хтось може подумати: надто все просто, але саме ця простота, природні для людини дії приховують у собі унікальну таємницю: в світі немає нічого такого, що було б остаточно зруйновано — просто старе поступається новому. Багато, разів проживаючи це, дитина досягає стану душевної рівноваги.
Не варто також ігнорувати корекційно-розвивальні ресурси занять з піском у роботі з дітьми, що мають вади розвитку. В пісочниці створюються додаткові можливості для розвитку тактильної чутливості, “мануального інтелекту” Дитини. Отже, маємо додатковий ефект у розв’язанні традиційних навчальних
та розвивальних завдань: з одного боку, значно посилюється мотивація дитини до навчальної діяльності, з іншого — інтенсивніше та гармонійніше розвиваються пізнавальні процеси.
Нижче пропонуємо схему, яка відображає можливості використання піску в організації життєдіяльності дітей для реалізації ліній розвитку особистості дошкільнят, визначає орієнтири їхньої життєвої компетентності.
Розвиток художніх здібностей, естетичного смаку
Педагоги “Ялинки” переорієнтували освітньо-виховний процес з предметного на процесуальний та мотиваційний аспекти. Робота з піском дає змогу розв’язувати завдання чотирьох сфер Базової програми: “Я Сам”, “Люди”, “Природа”, “Культура”.
Спостереження за дітьми в процесі роботи з піском дають педагогові змогу виявити стан дрібної моторики вихованців, рівень їхнього пізнавального інтересу, загальної поінформованості, визначити особистісні характеристики дитини, її загальний емоційний стан тощо.
Коли діти торкаються піску, занурюють у нього руки, в них розвиваються тактильно-кінестетична чутливість та дрібна моторика. Крім того, пісок має дивовижну здатність “заземлювати” негативну психічну енергію, тож є чудовим психопрофілактичним засобом.
Граючись у піску, реалізуючи свій задум, малюк здобуває життєвий досвід, навчається взаємодіяти з однолітками, висловлюючи свої думки та підтримуючи діалог, презентуючи свої споруди, передаючи власні почуття. У нього інтенсивніше розвиваються мовлення, пізнавальні процеси. Маніпулювання з піском сприяє розвиткові фантазії, образного мислення, відпрацюванню точності рухів.
Методсендплею(пісочної гри) надає необмежені можливості для організації інтегрованої діяльності дошкільнят. Отже, немає нічого простішого та доступнішого, зручнішого та різноманітнішого, природнішого та об’ємнішого, ніжпісочна гра.
Іншими словами, використання пісочниці на практиці дає комплексний навчальний, терапевтичний та виховний ефекти.Тож доцільно мати її в групах цілий рік як важливий елемент розвивального середовища, де можна вільно творити, не боючись щось зіпсувати чи зламати.
Таким чином, ми впевнені:роботу з піском можна органічно вплітати в освітньо-виховний процес, що сприяє розвитку творчого потенціалу дітей, дає можливість ефективно організувати корекційну роботу.
Засоби реалізації
Організація ігор з піском потребує створення спеціального просторового середовища.
Для роботи з піском у дитячому закладі знадобляться:
- пісочниця (ящик для піску може бути великий — для роботи з підгрупою, та малий — для індивідуальної роботи);
- пісок;
- вода;
- набір мініатюрних фігурок;
- природні матеріали (камінці, мушлі, шишки тощо).
Пісочниці можуть бутистаціонарніі переносні.Різняться вони і за розміром. Бажано мати однувелику пісочницю(140 х 100 х 8) для роботи з підгрупою з 6-8 дітей, таневеличкі(50 х70 х 8) для індивідуальної роботи або роботи в парах. Стан піску має відповідати санітарно-гігієнічним нормам.
Психологи рекомендують, щоб колір пісочниці поєднував у собі барви дерева, неба та води. Ці кольори заспокійливо впливають на людину.
Поряд з пісочницею слід розмістити все необхідне для дослідів, експериментування: набір мініатюрних фігурок для обігрування будівель та споруд з піску, природний матеріал тощо.
Ігри з піском проводяться в різних вікових групах протягом дня постійно. Особливо доцільне їх використання у період адаптації дітей до дошкільного закладу, нового колективу тощо. Робота з піском має багатовекторну спрямованість. Для прикладу назвемо напрямки її впливу.
Ігри та завдання
1. Ігри для розвитку тактильно-кінестетичної чутливості і дрібної моторики рук та зниження психо-емоційного напруження
- “Чутливі пальчики і долоньки”(маніпуляція з піском, озвучення словами своїх почуттів).
- “Чарівні візерунки”(створення візерунків відбитками пальчиків, кулачків, долоньок).
- “Міна”(обережно відкопувати руку товариша, намагаючись при цьому не торкнутися її).
2. Пізнавальні ігри
- Математичні: “Числа і цифри”(діти відкопують сховані в піску предмети, класифікують їх, лічать, порівнюють).
- “Що в тебе справа, зліва, зверху, знизу?” (Орієнтування у просторі).
- ·Граматичні:”Хто заховався?”(Знайти в піску фігурки, назва яких починається на заданий звук. Скласти речення з цими словами).
- “Веселі перетворення”(перетворити одну літеру в іншу, малюючи їх на піску Р → В → Ь).
- “Відшукай та назви”(знайти пластмасові літери в піску, назвати їх, поділити на голосні та приголосні, скласти слова).
- Ігри для ознайомлення з навколишнім світом:”Географічні ігри”(створення ландшафту різних природних зон, обігрування їх).
- Досліди з водою, піском, магнітами, виготовлення пісочних годинників.
3. Художньо-мовленнєві ігри
“Що відчуваєш?”(Опис дітьми своїх відчуттів під час взаємодії з піском). “Казки Піщаної країни”(моделювання з піску казкових сюжетів з використанням дрібних предметів, розповідання казок та оповідань за змістом).
4. Ігри на розвиток комунікативних якостей
- “Сюрпризи для друзів”(виготовлення у пісочниці тайників, де сховані дрібні іграшки, мушлі тощо).
- Створення колективних будівель,обігрування їх.
5.Ігри на розвиток творчого потенціалу
- “Театр на піску”(розігрування сюжетів казок за допомогою іграшок та природного матеріалу).
- “Зачарована країна”(використання в іграх на піску предметів-замінників).
- “На що схоже?”(домалюй).
Художньо-естетична діяльність
- Аплікація з кольорового піску;
- викладання візерунківу пісочниці, створення композицій з використанням природного матеріалу, штучних рослин тощо;
- ліплення скульптуриз мокрого піску;
- пісочна анімація(малювання піском на склі).
Наведені ігри та вправи — лише частина всіх форм сендплею (пісочної гри), бо неможливо представити їх у повному обсязі. Все залежить від творчих здібностей педагога та дітей.
Очікувані результати
Впроваджуючи інноваційну технологію розвитку та саморозвитку дитини дошкільного віку “Мандри в пісочному царстві”, ми полегшуємо та прискорюємо адаптацію дітей до дошкільного закладу, стабілізуємо їхній емоційний стан, створюємо психологічний комфорт.
Формуємо у вихованців ключові складники життєвої компетентності:
- ціннісне ставлення до світу;
- віру у власні можливості;
- базові якості особистості — самостійність, людяність, працелюбність, спостережливість, креативність;
- розвиненість практичних умінь, творчих здібностей.
Перспективи (погляд у майбутнє)
Без сумніву, ця технологія має перспективи розвитку. Тож ми спрямовуємо свої зусилля не тільки на сьогодення, а й дивимось у майбутнє.
Наші плани:
- організувати гурток для обдарованих дітей “Митці пісочної країни” (скульптура, пісочна анімація, аплікація з піску);
- доповнити кімнату психоемоційного розвантаження для педагогів “пісочницею” як одним з компонентів створення емоційного комфорту;
- проводити консультації для батьків щодо організації сендплею вдома;
- організувати міську виставку “Пісочний вернісаж”;
- використовувати ігри з піском у роботі з дітьми мікрорайону, що не відвідують дошкільний заклад;
- провести “майстер-класи” з використання піску в роботі з дошкільнятами для педагогів міста.