Теорія музики з використанням елементів ейдотехніки
Про розвиток дитини засобами музики написано чимало наукових трактатів і методичних посібників. Практика використання музики у вихованні й розвитку здібностей малюка, його моральних, вольових якостей має багатовіковий досвід. Однак сьогодні в багатьох батьків рано чи пізно виникає запитання: чи варто навчати дитину музики? У них немає сумнівів, коли йдеться про навчання математики, письма, інших предметів, передбачених програмним навчанням. А до музики як до навчального предмета підхід принципово інший. Тому наше завдання – ще з ранніх літ, коли дитина відвідує дитячий садок, прищепити їй любов до музики та музичних занять зокрема. Розвиток інноваційних технологій охопив усі сфери дошкільної педагогіки. Сучасним дітям не подобається, коли їх «суворо» навчають, тобто некреативно подають навчальний матеріал. Дітям завжди більше подобається, коли з ними граються, тому ми вирішили «подружити» музичне заняття з ейдотехнікою.
«Ознайомлення дітей з назвами музичних інструментів»
Дітям інколи важко запам’ятати назви музичних інструментів, тому ми й вирішили скористатись методами та прийомами ейдотехніки, а саме прийомом «Фонетична асоціація». Перед тим як ознайомити дітей з новими інструментами, показуються малюнки, назви котрих асоціативні з назвами музичних інструментів. Наприклад, дітям демонструється зображення «гуси», а потім показується інструмент «гуслі».
Гра «Ці слова цікаві незвичні заховали інструменти музичні»
На закріплення назв музичних інструментів дітям пропонується гра «Відгадай, на чому граю». Педагог за ширмою грає на інструменті, після програвання дитина підходить до демонстраційного посібника і вказує на інструмент, який звучав, називаючи його. Якщо діти вагалися у виборі назви, то ми показуємо асоціативний малюнок, і дитина без проблем пригадує назву інструмента.
Крім того, що ми ознайомлюємо дітей з музичними інструментами, ми також надаємо знання з музичної грамоти.
«Ознайомлення дітей з елементами музичної грамоти»
Для того, щоб діти краще засвоїли поняття «ритм», їм було запропоновано придумати образи, які відповідають музичним звукам. Ми використали метод «Перетворення», прийом «Аналогія» (за формою), Тобто діти перетворили музичні звуки на сердечка та зірочки. Довгий звук вони назвали «та» і зобразили його сердечком або зірочкою з одним хвостиком. Короткі звуки назвали «ті», вони «сестрички», що тримаються за ручки, тобто хвостики цих звуків з’єднанні вгорі. Паузу, що означає зупинку в музиці, діти запропонували відобразити у вигляді маленького сердечка, аргументуючи свій вибір тим, що сердечко вміє працювати і на секундочку відпочивати, а пауза – це начебто відпочинок музичних звуків у музиці. Так виникла гра «Визнач за ритмом». Діти за вказівкою музичного керівника з опорою на зображені в посібнику з ейдотехніки музичні звуки оплесками, тобто ловлячи звуки у долоньки та називаючи їх, передають ритмічний рисунок.
Гра «Визнач за ритмом»
Щоб ознайомити дітей з поняттям «рух мелодії», ми також звернулися до методів та прийомів ейдотехніки. Знову використали метод «Перетворення», прийом «Аналогія» (за звуком). Лунає мелодія, а її рух та кількість звуків вихованці запропонували перетворити на комашок – бджілочок та сонечка. Вони наче по драбинці рухаються вгору або вниз. Коли мелодія рухається вниз, комашки відповідно рухаються донизу, а коли вона рухається вгору – комашки рухаютьсвгору. Музичний керівник програє або проспівує мелодію, а діти по черзі підходять до посібника і вказують на відповідне зображення та проспівують мелодію.
Гра «Музична драбинка»
«Основна складова музики»
У теоретичному матеріалу, що подається на музичних заняттях, велика увага приділяється основній складовій музики. Тому ми створили посібник «З чого складається музика», користуючись яким діти можуть без проблем розповісти основну теорію музики.
Тематична розповідь «З чого складається музика»
На основі названого посібника вихованці складають таку розповідь: «Музика складається з ритму та мелодії. Ритм – це чергування довгих та коротких звуків. Короткий звук ми називаємо «та», а короткий – «ті». Мелодія – це рух звуків вгору, вниз та на місці. За висотою звучання музичні звуки бувають високі та низькі. Темп музики буває швидкий та повільний, а настрій – сумний і веселий. Основою музики є три кити, або три жанри: пісня, танець, марш».
Дітям дуже подобаються ці ігри та розповіді, тому що образи, використані в них, дошкільнята підібрали самі. Вказані навчальні модулі розвивають не тільки музичний інтелект дитини, але й уяву, увагу, мислення та креативність вихованців. Яскравим результатом користі такої подачі музичного матеріалу є те, що навіть через деякий проміжок часу, не працюючи над цією темою, діти без проблем пригадають матеріал та із задоволенням ідуть на музичні заняття.
Наукові дані й багатовіковий досвід засвідчують: любов до музики, прищеплена в дитинстві, може стати міцною основою подальших досягнень та успіхів дитини. Раннє навчання музики відкриває широкий шлях до інтенсивного розвитку сенсорних здібностей, почуттєвого сприйняття, створює надійний фундамент для становлення й подальшого розвитку всіх пізнавальних процесів, гармонійного поєднання в них емоційного й раціонального, стане частиною духовного життя людини в майбутньому. Реалізації цих завдань сприяє застосування на музичних заняттях методів і прийомів ейдотехніки.