Дитячі ігри на інтелект

Ігри на підвищення інтелекту дошкільників

«Гра на двох»

У цю гру можуть грати діти будь-якого шкільного віку, для цього потрібно скласти питання різного рівня.
Ведучому необхідно заготовити для гри досить багато питань. Рівень їхньої складності може коливатися в залежності від віку грають, головне, щоб питання не були розраховані на ерудитів, які відіграють повинні знаходити правильні відповіді шляхом логічних міркувань.
На листочках пишуться імена всіх граючих, листочки перемішуються і зсипаються в шапку. Перед провідним ставляться два столи, а за кожен з них — по два стільці. За кожний стіл сідають по два учасники, чиї імена ведучий витягує з шапки. Їм задається одне питання, і та пара граючих, яка на нього відповідає швидше, залишається за столом, інша пара залишає стіл, і на їх місце викликаються наступні двоє учасників. Якщо пара виграє три питання поспіль, вона теж залишає стіл.
Листочки з іменами тих учасників, хто вже побував за столом, відкладаються в сторону. Коли всі гравці вже побували за столами, перше коло вважається закінченим. Якщо після цього ще залишилося достатня кількість питань, можна провести те ж саме ще кілька разів, помінявши пари гравців.
Таким чином, гра не тільки розвиває інтелектуальні здібності грають, але і допомагає встановленню між ними дружніх відносин. Якщо грають незнайомі один з одним, гра допоможе їм познайомитися.

«Слідство ведуть знавці»

Зайнятися грою корисно дітям старшого віку і підліткам. Для неї потрібно кілька ведучих, бажано не з числа дітей.
Провідні задумують ситуацію: якесь кримінальне подія або таємничий випадок, а гравці повинні її розгадати, ставлячи питання, на які можна відповісти тільки «так» чи «ні» всім провідним по черзі. Гра ускладнюється тим, що один з провідних завжди бреше. Учасники про це знають, але, за правилами, вони не можуть задавати однакових або схожих питань різним провідним, таким чином, не можуть встановити відразу, хто саме говорить неправду.
«Допит» триває до тих пір, поки ситуація не буде повністю або майже повністю відновлена ​​грають. В процесі запитань і відповідей і відбувається розвиток здібностей зіставляти та аналізувати почуте, робити висновки.

«Великі реставратори»

Призначена гра для хлопців шкільного віку. Її можна проводити на дні народження або іншому святі. Гравці діляться на дві команди, на стіну або двері вішається аркуш паперу, розділений навпіл, на ньому будуть записуватися бали команд.
Різні командні конкурси зможе придумати кожен дорослий, тут пропонується декілька можливих варіантів. Суть гри в тому, щоб по незакінченим або зміненим фразам, знаючи принцип зміни, відновити оригінал.
1 тур. Ведучий заздалегідь придумує декілька перевертнів — фраз з відомих пісень чи кінофільмів, складених із слів-антонімів. Кожній команді по черзі повідомляється такий перевертиш, а гравці повинні відновити вихідну фразу. Якщо команді це не вдається, право відповісти на питання отримує інша команда, не втрачаючи при цьому права першої відповіді на наступне питання. За кожну правильну відповідь грають отримують один бал.
2 тур. Командам роздаються заздалегідь приготовані листки з однаковими незакінченими висловами великих. Підбирати потрібно уважно: вони повинні бути зрозумілі дітям і легко завершуватися. Після закінчення деякого часу провідний збирає листи, зачитує їх вголос і вирішує, хто був ближче до початкового вислову, або, може бути, у команди вийшло навіть краще. Отримані бали виносяться на листок.
3 тур. Завдання до цього конкурсу команди готують для своїх суперників самі. Ведучий дає їм по 2-3 невеликих пропозиції (не більше 5 слів), а гравці переробляють їх, замість слів підставляючи їх визначення. Наприклад, фраза «конвалії розцвітають в травні» в підсумку може виглядати так: «Невеликі рослини з білими, сильно пахнуть квітами викидають квітки в останньому місяці весни».
Коли завдання готові, команди обмінюються ними і розшифровують фрази назад, а потім порівнюють. Суть цього конкурсу полягає не в розшифровці, а в складанні завдань, оцінюватися повинні оригінальність, якість і швидкість, проявлені при цьому. Всі виставлені бали виносяться на листочок, і підводяться підсумки.

«Най-най»

Одним з найголовніших якостей інтелекту є вміння зіставляти факти, аналізувати і знаходити свої, більш прості рішення. Пропонована гра допоможе розвинути у дітей молодшого шкільного віку це вміння.
Як і попередня, гра складається з кількох завдань, пропонованих по черзі.
Завдання 1. Ведучий пише на великому аркуші паперу такі буквосполучення: ЕСГ, ІБД, ДТ, ЮЗВ, АЗ, — і пропонує учасникам запам’ятати їх протягом 15-20 секунд, а потім прибирає листок. Після цього бажано якось відвернути учасників, можливо, заспівати з ними пісеньку або розповісти віршик.
Через кілька хвилин ведучий роздає кожному по невеликому листку і просить відтворити на пам’ять раніше вимовлені буквосполучення. Не страшно, якщо більшість не зможе цього зробити. Запам’ятати такі безглузді буквосполучення досить складно. Правильно відповість тільки той, хто здогадається прочитати їх по-іншому, з іншими проміжками: ЄС, ГИБДД, ТЮГ, ВАЗ. В цьому випадку виходять досить відомі абревіатури: ЄС — Європейський союз, ГИБДД — Державна інспекція безпеки дорожнього руху, ТЮГ — Театр юного глядача, ВАЗ — Волзький автомобільний завод.
Ведучий обов’язково повинен пояснити граючим, як можна було виконати завдання.
Завдання 2. Потрібно приготувати заздалегідь листи із завданнями по числу гравців. Ведучий пояснює учасникам правила: необхідно уважно прочитати висловлювання з пропусками, а із запропонованих варіантів відповідей вибрати той, який можна підставити в пропуски, щоб збереглися логіка і сенс. Гравці відзначають відповіді, які, на їхню думку, є правильними, потім ведучий підводить підсумки.
В якості завдання можна взяти запропоновані висловлювання або придумати інші. Суть завдань полягає в тому, щоб, проаналізувавши зміст уривка, вибрати єдино відповідний варіант відповіді.
1) Для того щоб вижити в сучасному світі, необхідно постійно опановувати величезним, з кожним днем ​​все збільшується, обсягом …, контролювати ситуацію, швидко реагувати на всі зміни. Тут … просто необхідний.
а) їжі … холодильник, б) інформації … комп’ютер, в) грошей … банк, г) волосся … перукар.

2) З віком кішки стають менш … Якщо ваша кішка тримається осторонь, не турбуйте її. Вона сама підійде до вас, коли захоче приголубити і пограти.
а) пухнастими, б) худими, в) ласкавими, г) голодними.

3) У недавньому минулому … було не таким дефіцитом, як шоколад. Існували пломбір, дешеве фруктове в паперових або вафельних стаканчиках, крем-брюле або ескімо.
а) кави, б) вино, в) ситро, г) морозиво.
Правильні відповіді: 1 — б, 2 — в, 3 — а, 4 — в.

Бали в цій грі не головне, найважливіше — після кожного завдання пояснювати дітям правильні відповіді, щоб вони зрозуміли логічні взаємозв’язки.

«Зломщик»

Гра призначена для старших школярів. В неї можна пограти, наприклад, на уроці історії або на шкільному тематичному вечорі.
Ведучий задумує будь історична подія і називає якомога більше його характеристик: дату, місце події, учасників, причини, наслідки і т. д. Потім він задає питання по кожній з характеристик, а члени команди відповідають по черзі.
В результаті якісь характеристики будуть відомі, а щось так і не вдасться вгадати. За відомим фактам команда повинна зрозуміти, про який історичну подію йде мова.
Можна влаштувати змагання, але різним командам доведеться згадувати різні події.

«Знайди пару»

Для дітей шкільного віку.

Гра не носить змагального характеру, тому всі учасники складають одну команду. Важливо, щоб школярі обговорювали завдання в процесі пошуку вірної відповіді.
Ведучий пояснює правила: він зачитує пару слів, що є основною. Потім він вимовляє ще кілька пар, з них потрібно вибрати таку, яка за змістом передавала б співвідношення між словами в неї зі словами основної пари.
Тобто необхідно зрозуміти відповідність між словами першої пари і знайти серед запропонованих варіантів слова, які так само відповідають один одному.
Тут наведено можливі варіанти завдань, але їх можна придумати і самим.
1) ДІМ — КВАРТИРА: а) машина — колесо, б) автобус — крісло, в) квартира — кімната, г) ліс — галявина.
2) КВІТКА — ЯГОДА: а) зачіска — лисина, б) гриб — грибник, в) дощ — сніг, г) гаманець — гроші.
3) ПАПІР — МАЛЮНОК: а) картина — рама, б) листівка — привітання, в) стіл — стілець, г) слово — буква.
4) НІЧ — ДЕНЬ: а) тепло — холод, б) вода — папір, в) електрику — тепло, г) кактус — ромашка.
5) БІБЛІОТЕКА — КНИГИ: а) уряд — міністри, б) земля — ​​роса, в) сонце — хмара, г) коробка — цукерки.
Правильні відповіді: 1 — в, 2 — а, 3 — б, 4 — а, 5 — м.

Ведучий пояснює, чому ті чи інші відповіді є правильними, і пропонує граючим самим придумати подібні завдання, відгадувати які буде він. Це дуже важливо для розвитку інтелектуальних здібностей дітей.

«Інструкції»

Гра призначена для підлітків. Буває, що багато хто стикається з інструкціями, в яких описується буквально все — аж до відкривання упаковки. Гра «Інструкції» заснована саме на таких кумедних випадках.
Ведучому необхідно заготовити якомога більше таких інструкцій. Кілька потрібно прочитати повністю для прикладу і пояснити, що мова йде саме про кумедні інструкціях, в яких написано те, що і так зрозуміло. Решта зачитуються з пропусками. Граючий, якщо у нього є варіант відповіді, піднімає руку і повідомляє його всім. Якщо відповідь неправильна, інші пробують відповісти повніше і правильніше.
З першого погляду може здатися, що інтелект тут ні при чому, але відмічено, що діти з великими здібностями розгадують такі задачки швидше і більш охоче. В процесі гри хлопці не тільки тренують свій інтелект, а й весело проводять час.
Ось кілька прикладів таких інструкцій:
1) Інструкція до гумової шапочці для купання: надягати тільки на … голову. Відповідь: одну.
2) Інструкція до замороженого пудингу: увага! Після розігріву продукт буде … Відповідь: гарячим.
3) Інструкція до люстерка заднього огляду: обережно! Всі предмети, які ви бачите в дзеркалі, насправді … Відповідь: перебувають ззаду.
4) Інструкція до пакетику арахісу: обережно! Продукт містить … Відповідь: горіхи (відповідь «арахіс» теж можна прийняти як правильний).
5) Інструкція до батареям: перед установкою батарейок в прилад … Відповідь: вийміть їх з упаковки.
6) Інструкція до пакетику лісових горішків: відкрити упаковку … Відповідь: з’їсти горішки.

«Інтелектуальний футбол»

Гра для школярів. Вона не рухома, як може здатися з назви, суть її в тому, щоб забити супернику якомога більше голів.
Як і в звичайному футболі, в кожній команді є нападники, захисники, воротар. Роль арбітра виконує ведучий. В одній команді може бути будь-яке число гравців, але не менше трьох.
Команди заздалегідь готують 10-15 питань. Ці питання не повинні бути конкретними: «Хто?» «Коли?» І т. д. Відповіді на них мають визначатися шляхом логічних міркувань. Обов’язково потрібно стежити, щоб не було логічних дуелей — наявності двох відповідей, які в однаковій мірі можуть бути вірними, інакше гол можуть не зарахувати.
Ведучий визначає, яка команда «володіє м’ячем», за допомогою монетки. Нападники цієї команди задають один з заздалегідь приготовлених питань. Команда радиться протягом тридцяти секунд, і захисники відповідають. Якщо відповідь вірний, захисники «передають м’яч» своїм нападаючим, і ті задають питання. В іншому випадку воротар може спробувати відповісти ще раз на те ж саме питання, але вже не радячись з командою. Якщо воротар «відбив м’яч», тобто відповів правильно, нападники задають інше питання захисникам, якщо помилився — гол забитий, і воротар «вибиває м’яч» своїм нападаючим, які ставлять запитання захисникам забила команди.
Якщо воротар відповів невірно, нападники обов’язково повідомляють правильну відповідь, і суддя вирішує, зараховувати гол чи ні.
Дуже важливо для команди правильно призначити воротаря, так як саме він має право останнього відповіді, а значить, і шанси врятувати команду. Гра йде до тих пір, поки питання однієї з команд не будуть вичерпані. Тоді підводяться підсумки, переможці нагороджуються.
Гра не тільки підвищує рівень інтелекту, а й розвиває навички роботи в команді.

«Цар гори»

У цю гру можуть грати як дошкільнята, так і школярі будь-якого віку, тільки питання пропонуються їм різного рівня складності. Краще, якщо учасників буде не дуже багато.

Ведучий повинен заготовити побільше питань. Гравці стають навколо стільця на відстані 4-5 кроків від нього. Бажано грати на повітрі, щоб було більше місця.

Ведучий каже: «Ви знаходитесь біля підніжжя гори. Стілець — це вершина гори. Той, хто перший підніметься на неї, той і переміг ». Далі ведучий ставить запитання по одному, той, хто знає відповідь, плескає в долоні. Хто грюкне раніше, той і відповідає.
Якщо гравець відповідає правильно, він «піднімається в гору», іншими словами, робить крок у центр кола, якщо неправильно — відступає на крок назад. Виграв вважається той, хто першим підійде до стільця і ​​підніметься на нього.
Можна дещо урізноманітнити гру, припустимо, встановити різні «ціни» на різні за складністю питання або на різні за швидкістю відповіді. Наприклад, якщо гравець відповів протягом перших 2-3 секунд вірно, він може «піднятися в гору» на два кроки, а якщо невірно — відступити тільки на півкроку.
Виграв учасник отримує титул Царя Гори. Всі повинні називати його так весь вечір.

«Пізнай світ»

Корисна гра дітям 6-7 років. До цього віку у них складаються певні уявлення про фізичні явища: про рух, теплоті, температурі і т. д. Телебачення, радіо, навколишній світ — ось джерела цих уявлень.
Не пояснюючи дитині те чи інше явище, з яким він стикається, про який дізнається, батьки втрачають відмінну можливість розвинути його розумові здібності. Ось, наприклад, одна з можливих ігор на пізнання оточуючого нас світу, зокрема, властивостей повітря.
Покажіть дитині порожню скляну банку. Запитайте, чи є в ній щось. Швидше за все, він відповість, що банку порожня і в ній нічого немає. Скажіть йому, що він помиляється: у банку щось є, але це «щось» він не бачить. А як же дізнатися, що в банку все-таки це «щось» є?
Візьміть целофановий мішечок, нехай дитина заповнить його кульками і дрібними кубиками. Зверніть його увагу на те, що якщо в мішечку є щось, то він вже не плоский, а опуклий. Нехай він сам переконається, що це дійсно так і що саме кубики змінили форму мішечка.
Після цього звільніть мішечок від кульок і кубиків. Дитина, звичайно, вважає, що мішечок став знову порожнім, в ньому нічого не залишилося. Запропонуйте йому акуратно скрутити мішечок, затиснувши отвір. У міру того як він буде скручувати його, в нижній частині він знайде опуклість і пружність: отже, в ньому щось є, і це «щось» і є повітря. Так ви і поясніть дитині, що таке повітря.
Запитайте його, а чи був повітря до скручування в мішечку або з’явився, тому що його скрутили. І постарайтеся підвести його до правильної відповіді, довівши, що повітря в мішечку знаходився завжди. Скористайтеся нагодою і поясніть дитині, що повітря є і в нібито порожній банку, і в кімнаті, і на вулиці. Хоча він і невидимий, але виявити його можна всюди.

«Що з чого»

Ця пізнавальна логічна гра розрахована на дітей 4-5 років. У цьому віці у дітей вже досить великий запас слів (він доходить до 4-5 тисяч). Це головним чином слова основного словникового фонду, тобто загальновживані, необхідні для спілкування. Звичайно ж, рівень розвитку мовлення у дітей одного віку різний. Деякі діти вільно розпоряджаються словниковим запасом, в інших активний словник невеликий, хоча значна кількість слів вони добре розуміють (пасивний словник).
Сенс слова діти засвоюють в нерозривному зв’язку з розумінням навколишнього світу. Ви, батьки, зможете їм у цьому активно допомогти, потрібно тільки вчити їх правильно визначати і називати як самі предмети, так і те, з чого вони зроблені, з якого матеріалу. Як же можна провести з дитиною подібне заняття, щоб воно стало для нього не тільки корисним, але і цікавим?
Ваша гра з дитиною буде складатися з питань — відповідей, ваше запитання — його відповідь. Перед грою відберіть з домашнього вжитку предмети і розсортуйте їх по якостях: дерев’яні, скляні, залізні і т. д.
Спочатку дорослий ставить на стіл скляні предмети: стакан, баночку, графин і т. д. Питання дорослого до дитини: «Що ти бачиш на столі? З якого матеріалу зроблені ці предмети? Яким одним словом можна сказати, які це предмети? »
Дитина може не відразу сказати, що це скляні предмети. Але ви повинні постаратися підвести його до цього відповіді. Почувши відповідь дитини, що це все скляні предмети, дорослий каже: «Правильно, всі предмети, які зроблені з скла, називаються скляними. Назви мені ще якісь скляні предмети, які згадаєш ».
Далі дорослий ставить на стіл всі дерев’яні предмети: пірамідку, матрьошку, дерев’яну ложку. Знову задаються ті ж питання: «Що ти бачиш на столі? З якого матеріалу зроблені ці предмети? Яким одним словом ти можеш назвати всі ці предмети? »
Коли дитина скаже «Дерев’яні», дорослий продовжує: «Правильно, всі предмети, які зроблені з дерева, називаються дерев’яними. А які ще дерев’яні предмети, крім цих, ти зможеш назвати? »
Після цього дорослий ставить на стіл наступну групу предметів: пластмасові кришку, зайця і брязкальце. Аналогічні запитання ставляться і про ці предмети, а також про наступні — металевих: ножиці, металева ложка, виделка; гумових: м’яч, скакалки, гумові іграшки.
Після такої логічної гри ви можете на закінчення провести ігрові заняття на пам’ять. Дорослий пропонує дитині послухати і відгадати загадки все про ті ж предмети, зроблених з різних матеріалів (про калоші — гумовий предмет, праска — металевий предмет, лампочку — скляний предмет, лижі — пластмасовий або дерев’яний предмет, м’яч — гумовий предмет).

Якщо дощик, ми не тужимо,
Бойко шльопає по калюжах.
Чи стане сонечко сяяти —
Нам під вішалкою стояти. (Галоші.)

Те назад, то вперед
Ходить, бродить пароплав.
Зупиниш — горе!
Продірявити море! (Утюг.)

Будинок — скляний пухирець,
А живе в ньому вогник.
Вдень він спить, а як прокинеться,
Яскравим полум’ям запалиться. (Лампочка.)

Дві нові, кленові,
Підошви двометрові.
На них поставиш дві ноги —
І по великих снігах біжи. (Лижі.)

Кинеш у річку — не тоне,
Б’єш об стінку — не стогне,
Будеш об землю кидати —
Чи стане догори підлітати. (Мяч.)

Можете продовжити гру, підключивши до неї інших дітей (3-4 дитини). Розсадіть їх у коло обличчям один до одного. І почніть задавати ті ж питання, але відмінністю стане те, що тут вже ведеться рахунок на очки, а у дітей з’являється інтерес швидше інших відповісти на запитання або відгадати загадку і отримати за це очко.

«Такі різні слова»

Призначена ця логічна гра для дітей 7-9 років, які вже ходять в перший або підготовчий клас середньої школи. Розроблено вона фахівцями, що займаються вивченням розвитку інтелекту у дітей, які тільки починають осягати шкільні істини.
Беруть участь у грі 8-10 чоловік, але якщо ваша дитина дуже сором’язливий і не зможе правильно відповісти на поставлене питання в присутності інших дітей, пограйте з ним удвох. Можливо, після цього він зможе впевненіше себе почувати в колі однолітків і без праці сам пограє з ними в цю нехитру гру.
Ви без праці поясніть дітям правила. Ви даєте завдання, а той, хто швидко відповість на питання, отримує очко. Дитина, який заробив найбільше очок, стає переможцем.
1. Ви задаєте перше питання дітям, він розрахований на підбір визначень до іменника. Перед цим поясніть, що означає визначення і які слова можуть підійти. Ви викрикує перше слово «Собака» і тут же задаєте питання: «Діти, а які бувають собаки?» Діти відповідають: «Великі, маленькі, кошлаті, розумні, веселі, сумні, чорні, білі і т. д.». Після цього все робиться навпаки — ви називаєте кілька визначень до слова «береза» — зелена, кучерява, струнка, белоствольная, запашна — що це? Діти повинні постаратися відгадати це іменник. Ви можете самі вибрати ті іменники, які, на ваш погляд, найбільш цікаві дітям.
2. Ви задаєте друге питання, він розрахований на підбір дій до предмета. Ви викрикує слово «вітер» і тут же задаєте питання: «А що робить вітер?» Діти відповідають: «Виє, пил піднімає, листя зриває, парус надуває, хмари розганяє і т. д.» Після цього знову все робиться навпаки — ви називаєте дітям кілька дієслів до слова «дощ».
Зразковий ряд — капає, стукає по даху, мочить вулиці і дороги — що це? Або, наприклад, іменник «сонце». На небі сяє, темряву розганяє — що це? Діти повинні постаратися відгадати ці іменники. Ви і в цьому випадку можете самі скласти завдання, підібравши дієслова та іменники.
3. В цей раз ваше запитання буде розрахований на підбір синонімів. На нього діти повинні дуже швидко придумати відповідь. Припустимо, ви даєте відправна прикметник «великий». Діти вигукують: «Величезний, величезний і т. д.». Потім ви на свій розсуд вибираєте один іменник, далі одне дієслово. Після цього ви даєте відправна слово на підбір антонімів, наприклад «гладкий». Діти відповідають: «Нерівний, шорсткий, горбистий і т. д.». Далі точно так ви називаєте один іменник, далі одне дієслово.
4. Це завдання розраховане на знаходження пропущених в реченні слів. Поясніть, що слід закінчити вашу пропозицію тим словом, яке найбільше підходить за змістом. Можуть бути використані пропозиції такого типу.
— Прийшов листоноша, він приніс … (пошту).
— Двірник взяв мітлу, він буде … (помсти).
— Я буду прибивати цвях, принеси мені … (молоток) і т. д.
5. Це завдання найбільш складне, але й найцікавіше. Воно, як і більшість інших завдань, складається з двох частин. Перша частина завдання така — ви називаєте якесь слово, припустимо, «дерево», «машина» та інші. Діти повинні збагнути і знайти складові частини цілого. Приміром, «дерево» — стовбур, гілки, сучки, листя і т. д.; «машина» — кермо, колеса, фари і т. д. Друга частина завдання — зворотна, ви, наприклад, називаєте слова «голова», «руки», «ноги», «тулуб» і тут же задаєте питання: «Діти, хто це?» А діти вигукують: «Це людина».
Якщо дітям важко називати потрібні відповіді і підшукувати правильні і відповідні слова, можете звернутися до спрощеного варіанту гри. Вам знадобиться щось на зразок шкільної дошки. Можете використовувати також і білу матерію, до якої будете прикріплювати аркуші паперу. На цих листочках ви пишете завдання, наприклад слово «собака» або кілька визначень до слова «береза», і так з усіма завданнями. А дітям лунають інші листочки. На них ви пишете відповіді до завдань, припустимо, синоніми до слова «великий» або антоніми до слова «гладкий», і так з усіма відповідями. Ці листочки з відповідями розкладаються на столі перед дітьми словами наверх і добре перемішуються.
Гра починається. Ви прикріплюєте до дошки завдання, а діти повинні швидко знайти серед безлічі відповідей саме той, який підходить до завдання. Той учасник гри, хто збере більше папірців з відповідями і набере найбільше очок, і виграє.

«Математичні ребуси»

Дитина через рік йде в школу. Чи потрібно навчити його до цього часу вважати? Пропоновані вашій увазі кілька математичних ігрових завдань допоможуть йому підготуватися до школи, розвинути грамотні математичні уявлення. Ці ігри розраховані на концентрацію уваги і логічне мислення дошкільника, а також на розвиток пам’яті. Вони можуть за бажанням бути використані і при логічних іграх з дітьми 4-6 років.
Науково доведено, що навчити вважати семирічної дитини набагато складніше, ніж п’ятирічного. Але перед тим як грати зі своєю дитиною в такі ігри, ви повинні дохідливо пояснити йому, як ми вимірюємо речі, як ділимо ціле на частини і як складаємо частини в ціле.

«Чого не стало?»

Ви розкладаєте на столі перед дитиною 8 різних іграшок: башточку, матрьошку, машину, дзигу, м’яч і т. д. Він повинен перерахувати всі ці іграшки і сказати, скільки їх усього. Потім йому потрібно закрити очі, а ви в цей час ховаєте дві іграшки. Коли дитина відкриває очі, гра починається на очки. За кожну правильну відповідь він отримує 3 очки, а за неправильний — у нього пропадає 2 очки. Ви починаєте ставити питання:
— Більше стало іграшок чи менше?
— Якщо менше, то які іграшки зникли?
— Після яких іграшок за рахунком вони стояли?
— Перед якими іграшками за рахунком вони стояли?
— Скільки іграшок стояло між цими двома?
Якщо ваша дитина не набрав усі 15 очок, все одно похваліть його і ні в якому разі не лайте.

«Що змінилося?»

Викладіть перед дитиною в ряд 5 гуртків одного розміру, але обов’язково різного кольору. Нехай він запам’ятає, в якому порядку лежали гуртки і скільки їх всього було. Коли він скаже правильну цифру, запропонуйте йому закрити очі, а ви в цей час поміняйте розташування гуртків і один приберіть. Розплющивши очі, дитина повинна відповісти, якого кольору гурток ви прибрали, і розкласти всі гуртки в тому порядку, в якому вони лежали спочатку.

«Знайди цифру»

Ви вдаряє по столу та або інша кількість разів, а дитина вважає про себе, скільки разів ви вдарили, і після цього на пальцях показує відповідне число. Цю гру можна ускладнити, давши завдання: «Покажи цифру на один більше або менше», т. е. на ваші 6 ударів дитина повинна показати цифру 7. У такий простий грі можуть брати участь і 5-6 чоловік. Вони будуть одночасно показувати на пальцях цифри — хтось правильно, а хтось ні. Ви говорите правильну відповідь після них. Правильно відповів отримує 3 очки, за неправильну відповідь віднімаються 2 очки. В кінці гри підраховуються окуляри, учасник гри, який набрав найбільше очок, стає переможцем.

«Яке число пропущено?»

Поставте в ряд намальовані на папері картки з цифрами від 0 до 10, потім запропонуйте дитині закрити очі і в цей момент приберіть одну з карток, зсунувши сусідні цифри, щоб знову вийшов безперервний ряд. Розплющивши очі, дитина повинна сказати, який цифри не стало і де вона повинна знаходитися.

«Виправ помилку»

Ви ставите в два ряди дві групи предметів. Наприклад, 7 яблук — у перший ряд, а поруч цифра 8; 8 груш — у другий ряд, а поруч цифра 7. Фрукти і цифри повинні бути сплутані, можна викласти в рядах і більшу кількість предметів. Дітям пропонується виправити допущену помилку.

«Питання — відповідь»

Наступне цікаве ігрове заняття проведіть з дітьми 10-12 років. Воно спрямоване на розвиток хорошої реакції у дітей, концентрацію уваги, допоможе дитині підвищити його інтелектуальний рівень, зміцнити наявні знання.
Беруть участь 10 осіб і один ведучий. Гра складається з 3 послідовних турів. У кожному турі ведучий ставить учасникам запитання, які складені так, що навіть сторонній чоловік, зосередивши пам’ять і увагу, зможе логічним шляхом дійти до правильної відповіді. В кожному наступному турі питання ускладнюються.
У першому турі беруть участь усі 10 осіб. У другий тур виходять тільки учасники, які набрали 10 і більше очок. У третій тур виходять тільки ті гравці, які набирають 15 і більше очок: така кількість очок може набрати тільки одна людина. Переможцем гри буде вважатися тільки той, хто відповість на всі питання третього туру. Якщо ж у третій тур вийшли 2 і більше учасників, переможцем гри стає той, хто набере найбільше очок.
1 ТУР. У першому турі за кожну правильну відповідь учасник гри заробляє 5 очок. Ведучий задає такі питання:
— Головне і найдавніше знаряддя шиття? (Іголка.)
— Друга назва дикої троянди? (Шіповнік.)
— Частина одягу, куди кладуть гроші? (Карман.)
— Навчальний годину, присвячений окремим шкільного предмету? (Урок.)
— Дорогоцінний камінь, самий твердий серед інших мінералів і найдорожчий серед всіх інших дорогоцінних каменів? (Алмаз.)
— Саме довгошиї тварина не Землі? (Жіраф.)
— Звірятко з самим коротким назвою? (Еж.)

2 ТУР. У другому турі за кожну правильну відповідь учасник гри заробляє 10 очок. Ведучий задає такі питання:
— Перехідна ступінь від холостяка до чоловіка? (Женіх.)
— Розмовне позначення мільйона грошових одиниць? (Лімон.)
— Особлива шпилька з широкою і плоскою головкою для прікаливанія паперу? (Кнопка.)
— Болотний газ? (Метан.)
— Машина, яка використовується в сільському господарстві; різновид побутової техніки, незамінна річ на кухні? (Комбайн.)

3 ТУР. У третьому турі за кожну правильну відповідь учасник гри заробляє 12 очок. Ведучий задає такі питання:
— Грецька напівбог, який навчив людей ремеслам? (Прометей.)
— Викрадена Зевсом дівчина, ім’ям якої названа частина світу? (Европа.)
— Рабовласницька держава, що існувала на території сучасного Іраку? (Вавілон.)

«Що, як і де?»

Гра розрахована на дітей 10-12 років. Вона не вимагає особливих знань в якійсь галузі. Якщо ви вчитеся в школі, значить, напевно зустрічалися з цими словами, на перший погляд, малознайомими. Напружте свою пам’ять, гарненько подумайте, поміркувати, і ви обов’язково знайдете правильну відповідь на поставлене запитання.
У грі беруть участь кілька людей і один ведучий, який і буде давати питання-завдання. Суть завдання в тому, що ви повинні якомога швидше на окремому аркуші записати відповідь. У кожного учасника гри свій листок. В кінці гри кількість слів підраховується, але очки даються тільки за відповіді, дійсно підходять за змістом до завдання. Варіанти відповідей, за змістом найпридатніші, зберігає у себе до кінця гри ведучий.
За кожну правильну відповідь учасник гри заробляє 5 очок. Ведучий чітко вголос прочитує завдання — середину пропозиції, а учасники гри повинні за хвилину дописати 2-3 коротких слова — початок і кінець речення.
1 … ДОПОМАГАЄ, А Неуважність … (увага, заважає).
2 … НЕ ЛЮБЛЮ, А ЦУКЕРКИ … (лимон, люблю).
3 … КВАДРАТНИЙ, А КОЛЬЦО … (ящик, круглий).
4 … МОЛОДИЙ, А БАБУСЯ … (онук, стара).
5 … ДОБРИЙ, А ВОВК … (заєць, злий).
6 … гавкає, а КОРОВА … (собака, мукає).
7 … ГІРКИЙ, А ШОКОЛАД … (перець, солодкий).
8 … плавати, а ЛІТАК … (човен, літає).
9 … стриже, А ПОРТНОЙ … (перукар, шиє).
10 … МАРКИ, а нумізмати … (філателіст збирає, монети).
11 … ТУФЛІ, А В Бакалов … (у взуттєвому магазині, булки).
12 … У ШКОЛІ, ЛІКАР … (учитель, у лікарні).

«Пустотливі числа»

Гра розрахована на дітей 9-11 років, уже знають основи математики. Граючи в неї, ваша дитина зможе натренувати свою увагу і пам’ять. Вона корисна і для розвитку логічного мислення, як і шахи. Якщо навіть у дитини зовсім не математичний склад розуму, йому все одно цікаво пограти з числами.
Гра складається з 2 послідовних турів. У кожному турі дається по 5 маленьких математичних завдань. За кожне правильно виконане завдання учасник гри отримує 5 очок. Беруть участь 6 чоловік і ведучий. Гравцям роздаються на 5 хвилин листочки із заздалегідь написаним завданням, яке потрібно виконати.
1 ТУР. У першому турі беруть участь всі гравці. Ведучий роздає всім листочки із завданням і засікає час. У всіх гравців однакові завдання: підкресліть у кожному ряду по три числа, що дають в сумі те, яке стоїть в кінці ряду:

3 4 6 5 1 2 7 10 (6 +3 +1; 7 +2 +1; 5 +4 +1 і т. д.)
8 4 1 3 7 6 5 17 (8 +5 +4; 6 +4 +7; 8 +6 +3 і т. д.)
4 8 3 9 1 6 2 13 (8 +3 +2; 6 +3 +4; 8 +1 +4 і т. д.)
6 2 10 7 8 5 6 23 (10 +7 +6; 10 +8 +5 і т. д.)
2 0 13 1 3 9 3 15 (13 +0 +2; 9 +3 +3 і т. д.)

2 ТУР. У другому турі беруть участь тільки ті, хто в першому турі набрав 15 очок, тобто правильно виконав будь 3 завдання. Переможцем 2 туру стає гравець, який набрав очок більше всіх. Ведучий роздає кожному учаснику наступне завдання: розставте математичні знаки між цифрами так, щоб рівність було вірно:

1 2 3 = 0 (1 +2-3)
1 2 3 = 1 (1 +2 / 3)
1 2 3 = 6 (1 +2 +3)
1 2 3 = 1/6 (1/2х3)
1 2 3 = 2/3 (1х2 / 3)