Ой співала мамочка колисаночку.
Вихователь ДНЗ № 35 Франко О.В.
МЕТА: ознайомлювати дітей з особливим видом української народної пісні – колисковими піснями; надати дітям знання про те, для чого це потрібно, про кого найчастіше можна почути у колисковій пісні; розвивати у дітей естетичні відчуття під час прослуховування колискових; виховувати у дітей вдячність своїм матусям за подаровані колискові; спонукати дітей вивчати і співати під час сюжетно-рольових ігор колискові пісні.
МАТЕРІАЛ: тексти колискових пісень, записи колискових пісень, сюжетні малюнки героїв колискових пісень, дитячі книжечки «Пісня про рушник» А.Малишка, іграшки.
1. Організація дітей.
2. Бесіда про матусю.
– Діти, будьте уважними, спробуйте відгадати загадку:
«Наймиліша, найрідніша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди й скрізь буває з нами.
Відгадали, хто це?» (мама)
– Якими ласкавими словами можна назвати матусю? (ніжна, люба, рідненька, мила, найкраща, чарівна, дорогенька)
– Всі діти люблять своїх матусь. Розкажіть про це. (Я люблю свою матусю тому, що вона грається зі мною, читає мені книги. Я люблю свою матусю за те, що вона турбується про мене; коли я хворів, вона сиділа біля мене. Я люблю свою матусю, бо вона така добра, ніжна, жаліє мене, слухає, що я розповідаю . і т. ін. )
– Діти, матусі найбільше за все на світі люблять своїх донечок і синочків. Цілий день матусі працюють для вас: готують смачну їжу, наводять лад у квартирі, перуть вам одяг, гуляють і граються з вами, навчають вас. І навіть, коли настає ніч, матуся поруч з вами – вкладає вас у ліжечко, зичить гарного сну. Так було у нас на Україні завжди. А ще у старовину матусі, вкладаючи дітей спати, обов’язково співали їм незвичайні пісні – колискові. Їх так називають, бо мама клала дитину у колисочку, гойдала колисочку і співала колискову пісеньку.
3. Слухання колискових.
– Послухайте таку колискову. (Вихователь вмикає запис колискової, наприклад, «Люлі, люлі, люлі, налетіли гулі». Діти слухають із заплющеними очима)
– Діти, як би ви описали мелодію цієї пісні? (повільна, ніжна, спокійна, красива)
– А яким голосом співала мама? (ніжним, тихим, добрим, ласкавим)
– Про кого співалося у цій колисковій? (про голубів)
– Як ви їх собі уявляєте? (білі, чисто-чисто білі, сяючі, добрі, лагідно воркочуть, злегка нахиляють голівки, нечутно підлетіли до хатинки, де спить дитя)
– Послухайте ще одну колискову (наприклад, «Котику сіренький»)
– Про кого співається в цій колисковій? (про котика)
– Про що просили котика? (не ходити по хаті, не будити дитинку)
– Уявляєте, діти, як матуся пильно оберігає сон своєї дитини, що навіть пухнастого котика з м’якенькими лапками просить не ходити по хаті, щоб своїми кроками він не порушив дитячий сон.
– Як ви гадаєте, чому мама співає про котика? (бо діти люблять цю тваринку, не бояться її, часто з нею граються, і сам котик любить поспати та ще й помурчати)
– А чому мама співає тихим, ледь чутним голосом? (щоб дитинка заспокоїлась, щоб почула тишу, тоді краще засинається)
4. Розгляд сюжетних малюнків (демонстраційного на дошці та ілюстрації у книзі).
– Розгляньте цю картинку (зображено матусю в українському одязі, яка заколисує свою дочку у ліжечку-колисочці під калиною).
– Кого ви бачите на картині?
– Що робить матуся? (вкладає спати свою дочку).
– Яку пісеньку вона може зараз співати? (колискову).
– Який вираз обличчя у матусі? (лагідний, добрий)
– Запам’ятайте, мама може цілу ніч не спати і колисати свою дитину, оберігати її сон
– Відкрийте книжечки і розгляньте ілюстрації (мами-звірята вкладають спати своїх дитинчат).
– Кого ви бачите?
– Що роблять мами?
– Які пісеньки вони співають?
5. Вправа «Поклади спати малят»
– А тепер ви спробуєте покласти спати малят.
(Дівчатка беруть на руки ляльок, пригортають до себе і легенько заколисують, хлопчики беруть іграшки звірят і роблять те саме. Вихователь вмикає колискову. Діти підспівують. Після закінчення пісні діти обережно кладуть іграшки на диван, у ліжечко, ніби іграшки заснули.)
6. Підсумкова бесіда.
– Як називається пісенька, яку співає матуся своїй дитині перед сном?
– Чому її називають колисковою?
– Чи співала вам матуся чи бабуся колискову?
– Про кого або про що в ній розповідалося?
– Яким голосом треба співати колискову? Чому?
– Чого найчастіше бажають матусі дітям у колисковій?
– Яка колискова вам найбільше сподобалась? Чому?
– Коли ви зможете заспівати колискову? (коли будемо гратися у гру «Сім’я» і вкладатимемо спати звірят , лялечок)
КОЛИСКОВІ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ ДЛЯ ЗАНЯТТЯ.
***
Ой кіт-воркіт та на віконечко скік!
А з віконця в хижку.
Піймав котик мишку, кинув у колиску.
Мишка буде грати, котик воркотати.
Дитя буде спати і щастячко мати!
***
Ой ходила журавочка
Та й по комишу.
А я свою дитиночку
Та й заколишу.
Ой ну, люлі-люлі!
***
Ой котику, котику, мальований хвостику,
Не ходи кругом хати, не збуди нам дитяти.
Дитятко маленьке спати раденьке.
***
Щука-риба в морі грає, Івасик спатоньки лягає.
Я рибоньки наловлю, Івасику наварю
Та його заколишу.
А Івасик буде спати, а я буду колихати.
Коли б спало, щастя мало,
Коли б росло, не боліло
На голівку й усе тіло.