Департамент Вінницької міської ради 
Комунальний заклад 
„Дошкільний навчальний заклад №35 Вінницької міської ради”;
21036 м. Вінниця, вул. Хмельніцьке шосе 16
тел: (0432) 59-21-53   ; email: vndnz35@ukr.net

Заняття з морально-етичного виховання

Ой співала мамочка колисаночку.

 

Вихователь ДНЗ № 35 Франко О.В.

МЕТА: ознайомлювати дітей з особливим видом української народної пісні – колисковими піснями; надати дітям знання про те, для чого це потрібно, про кого найчастіше можна почути у колисковій пісні; розвивати у дітей естетичні відчуття під час прослуховування колискових; виховувати у дітей вдячність своїм матусям за подаровані колискові; спонукати дітей вивчати і співати під час сюжетно-рольових ігор колискові пісні.

 

МАТЕРІАЛ: тексти колискових пісень, записи колискових пісень, сюжетні малюнки героїв колискових пісень, дитячі книжечки «Пісня про рушник» А.Малишка, іграшки.

 

1. Організація дітей.

2. Бесіда про матусю.

– Діти, будьте уважними, спробуйте відгадати загадку:

«Наймиліша, найрідніша,

Всіх вона нас пестить, тішить,

Завжди й скрізь буває з нами.

Відгадали, хто це?»  (мама)

– Якими ласкавими словами можна назвати матусю? (ніжна, люба, рідненька,  мила, найкраща, чарівна, дорогенька)

– Всі діти люблять своїх матусь. Розкажіть про це. (Я люблю свою матусю тому, що вона грається зі мною, читає мені книги. Я люблю свою матусю за те, що вона турбується про мене; коли я хворів, вона сиділа біля мене.            Я люблю свою матусю, бо вона така добра, ніжна, жаліє мене, слухає, що я розповідаю . і т. ін. )

– Діти, матусі найбільше за все на світі люблять своїх донечок і синочків. Цілий день матусі працюють для вас: готують смачну їжу, наводять лад у квартирі, перуть вам одяг, гуляють і граються з вами, навчають вас. І навіть, коли настає ніч, матуся поруч з вами – вкладає вас у ліжечко, зичить гарного сну. Так було у нас на Україні завжди. А ще у старовину матусі, вкладаючи дітей спати, обов’язково співали їм незвичайні пісні – колискові. Їх так називають, бо мама клала дитину у колисочку, гойдала колисочку і співала колискову пісеньку.

3. Слухання колискових.

– Послухайте таку колискову. (Вихователь вмикає запис колискової, наприклад, «Люлі, люлі, люлі, налетіли гулі». Діти слухають із заплющеними очима)

– Діти,  як би ви описали мелодію цієї пісні? (повільна, ніжна, спокійна, красива)

– А яким голосом співала мама? (ніжним, тихим, добрим, ласкавим)

– Про кого співалося у цій колисковій? (про голубів)

– Як ви їх собі уявляєте? (білі, чисто-чисто білі, сяючі, добрі, лагідно воркочуть, злегка нахиляють голівки, нечутно підлетіли до хатинки, де спить дитя)

– Послухайте ще одну колискову (наприклад, «Котику сіренький»)

– Про кого співається в цій колисковій? (про котика)

– Про що просили котика? (не ходити по хаті, не будити дитинку)

– Уявляєте, діти, як матуся пильно оберігає сон своєї дитини, що навіть пухнастого котика з м’якенькими лапками просить не ходити по хаті, щоб своїми кроками він не порушив дитячий сон.

– Як ви гадаєте, чому мама співає про котика? (бо діти люблять цю тваринку, не бояться її, часто з нею граються, і сам котик любить поспати та ще й помурчати)

– А чому мама співає тихим, ледь чутним голосом? (щоб дитинка заспокоїлась, щоб почула тишу, тоді краще засинається)

4. Розгляд сюжетних малюнків (демонстраційного на дошці та ілюстрації у книзі).

– Розгляньте цю картинку (зображено матусю в українському одязі, яка заколисує свою дочку у ліжечку-колисочці під калиною).

– Кого ви бачите на картині?

– Що робить матуся? (вкладає спати свою дочку).

– Яку пісеньку вона може зараз співати? (колискову).

– Який вираз обличчя у матусі? (лагідний, добрий)

– Запам’ятайте, мама може цілу ніч не спати і колисати свою дитину, оберігати її сон

– Відкрийте книжечки і розгляньте ілюстрації (мами-звірята вкладають спати своїх дитинчат).

– Кого ви бачите?

– Що роблять мами?

– Які пісеньки вони співають?

5. Вправа «Поклади спати малят»

– А тепер ви спробуєте покласти спати малят.

(Дівчатка беруть на руки ляльок, пригортають до себе і легенько заколисують, хлопчики беруть іграшки звірят і роблять те саме. Вихователь вмикає колискову. Діти підспівують. Після закінчення пісні діти обережно кладуть іграшки на диван, у ліжечко, ніби іграшки заснули.)

6. Підсумкова бесіда.

– Як називається пісенька, яку співає матуся своїй дитині перед сном?

– Чому її називають колисковою?

– Чи співала вам матуся чи бабуся колискову?

– Про кого або про що в ній розповідалося?

– Яким голосом треба співати колискову? Чому?

– Чого найчастіше бажають матусі дітям у колисковій?

– Яка колискова вам найбільше сподобалась? Чому?

– Коли ви зможете заспівати колискову? (коли будемо гратися у гру «Сім’я» і вкладатимемо спати звірят , лялечок)

 

КОЛИСКОВІ, ЯКІ МОЖНА ВИКОРИСТАТИ ДЛЯ ЗАНЯТТЯ.

***

Ой кіт-воркіт та на віконечко скік!

А з віконця в хижку.

Піймав котик мишку, кинув у колиску.

Мишка буде грати, котик воркотати.

Дитя буде спати і щастячко мати!

 

***

Ой ходила журавочка

Та й по комишу.

А я свою дитиночку

Та й заколишу.

Ой ну, люлі-люлі!

 

***

Ой котику, котику, мальований хвостику,

Не ходи кругом хати, не збуди нам дитяти.

Дитятко маленьке спати раденьке.

 

***

Щука-риба в морі грає, Івасик спатоньки лягає.

Я рибоньки наловлю, Івасику наварю

Та його заколишу.

А Івасик буде спати, а я буду колихати.

Коли б спало, щастя мало,

Коли б росло, не боліло

На голівку й усе тіло.